VoIP voor het MKB Het onderlinge telefoonverkeer met eigen vestigingen, leveranciers, filialen of agentschappen en thuiswerkers kost doorgaans handen vol geld. Door de bestaande internet infrastructuur, die nu al gebruikt wordt voor de afhandeling van het onderlinge dataverkeer, ook te gaan gebruiken voor telefonie, kunt u deze kostenpost elimineren.Een speciaal voor het MKB ontwikkeld product maakt het mogelijk om met gewone telefoons of systeemtoestellen via de bestaande telefooncentrale te bellen over het internet. Gebruikers kunnen dan per gesprek kiezen of ze goedkoop of zelfs gratis via internet willen bellen (kies een “9” voor een buitenlijn) of tegen het normale tarief via het traditionele telefonienetwerk (kies een “0” voor een buitenlijn). Gesprekken naar gewone telefoons zijn via internet aanzienlijk goedkoper; gesprekken naar andere vestigingen, leveranciers of klanten in binnen- en/of buitenland worden zelfs gratis!Wat is er nodig?· Een permanente internetverbinding (ADSL / kabel / vaste verbinding / LAN) · Een publiek IP adres · Minimaal 4 analoge toestelaansluitingen (poorten) op de telefooncentrale · Een VoIP gateway met 4, 8 of 16 poorten.Bellen via VoIPBellen via het internet is met een VoIP gateway even simpel als gewoon telefoneren: gewoon de hoorn van de haak nemen en een buitenlijn kiezen. De vertrouwde ‘0’ voor een PSTN-lijn of een “9” kiezen voor een buitenlijn via het internet. Internet telefonie werkt in deze configuratie als volgt: Het gesprek wordt over het internet naar het Voice over IP platform van een VOIP Provider geleid. Daar wordt het gesprek omgezet in gewone telefonie om vervolgens over het publieke telefonienetwerk te worden afgehandeld.